miercuri, 27 noiembrie 2013

Rest day

Odihna... Cateodata simti nevoia sa iti inchizi mintea, sa iti omori practic gandurile.Sa omori orice gand, fie ca este pozitiv sau negativ, de fapt nici sa nu mai gandesti ca este pozitiv sau negativ, sa le iei exact asa cum sunt si sa le accepti ca atare, fara sa te judeci, fara sa te critici. Cel mai greu este sa fugi de tine insuti.De fapt, niciodata nu vei putea scapa de tine, de gandurile si obiceiurile tale. Daca incerci sa te golesti de toate gandurile, toate dorintele poti cadea in starea de meditatie.Ceea ce practic mi se pare imposibil momentan si mai ales fara vreun rost.De fapt, are viata vreun rost? Are vreun rost atunci cand nu traim in prezent si ne irosim energia importanta privind cu regret in trecut si cu teama in viitor? Gandesc ca sunt speciala si unica(la fel ca orice om, de altfel), ca merit mai multe decat viata mi-a oferit si am dorinta de a face cat mai multe lucruri in care sa imi pun tot sufletul si toata pasiunea. Cu cat imi doresc mai mult si mai mult un lucru, ma cuprinde emotia aceea(excitanta, incitanta, malefica,stranie, provocatoare,secatuitoare de energie, impulsiva, nerabdatoare)cu care ma hranesc si ma consum totodata. E greu si bineinteles sub "demnitatea ta" sa incetezi sa mai crezi ca esti special si unic si te curprinde toti nervii sa incerci macar sa te gandesti ca s-ar putea sa nu fii. Somnul este un imprumut facut mortii, suna ciudat.Dar odihna care practic mi se parea "neproductiva", mi se pare acum ceva sacru, ideal , de neatins. Mintea mi se agita intrun montagnerusse(oare asa se scrie,nu cred) si imi trimite semnale tot timpul cum ca ar trebui SA FAC CEVA pentru A FI CINEVA. Imi dau seama ca acest gand perpetuu mi-a secat toate energiile si puterile.Mai mult m-a imbolnavit si continua sa mentina boala daca nu schimb atitudinea si gandirea. Dupa toate acestea simt ca trebuie sa ma odihnesc, fara a vedea somnul ca pe ceva "neproductiv" ci ca pe ceva foarte vital fiintei mele, ca pe o terapie a trupului si psihicului. Odihna este ceea ce are nevoie fiinta mea in momentul de fata iar indeplinirea acestui scop e din ce in ce o provocare tot mai mare.

luni, 18 noiembrie 2013

Chestii invatate- partea I

Chestii invatate sau in curs de invatare si intelegere despre viata

1.Viata nu este perfecta:
Nimeni nu este perfect, nimic nu este perfect.Doar in mintea noastra se creeaza ideea de perfectiune despre un anumit domeniu, subiect, obiect, persoana,eveniment.Cateodata ideea de perfectiune ne acapareaza mintea iar dorinta obtinerii unui lucru "perfect" se poate transforma in dezamagire atunci cand este pusa in practica. Trebuie sa accepti imperfectiunea vietii si sa ii descoperi frumusetea in fiecare zi.

2.Fiecare om are defecte:
ca o continuare a primului punct: nimeni nu este perfect atat fizic , mental cat si sufletesc.De asemenea cu totii suntem diferiti.Daca nu ar fi diversitatea aceasta unde ar mai fi farmecul vietii?Ce am mai afla unii de la altii daca cu totii am stii aceleasi lucruri?Cu siguranta ar fi monoton si fara sens.Accepta defectele celorlalti si incearca pe cat posibil sa vezi mai intai calitatile fiecarui om din viata ta.Inainte de a incerca sa schimbi pe cineva aminteste-ti cat de greu este sa te schimbi tu cand vrei tu sa te schimbi dar mai ales cand vor ceilalti.

3.Fii optimist!
 Este greu insa este bine pentru tine sa iti pastrezi optimismul indiferent de situatie!Pastreaza-ti optimismul chiar si atunci cand simti ca situatia este fara iesire.Forta benefica a gandirii pozitive te va invalui mai devreme sau mai tarziu ajutandu-te sa iei o decizie buna si sa treci cu bine peste greutati.Trebuie sa te autoeduci sa "iti creezi" o stare de bine, un tonus pozitiv indiferent de situatie.Acest lucru este benefic in primul rand pentru sanatatea mentala dar si cea fizica.

4.Respira adanc: poate parea un sfat inutil dar aminteste-ti ca respiratia este un proces vital al organismului.Nu poti trai fara a respira mai mult de cateva minute.Aloca-ti cateva minute pe zi in care sa respiri profund si mai ales invata sa respiri corect.Cand te simti obosit si lipsit de vitalitate iesi undeva in natura si respira profund aer proaspat.Chiar daca este frig afara iesi la aer si oxigeneaza-ti corpul cu aerul rece.Iata mai jos un link interesant despre respiratie: http://www.naturalist.ro/viata-si-sanatate/naturalist-utilizator-armenean-respiratiane-tratam-cu-respiratia-corecta-/

5.Hidrateaza-te!
Apa este lichidul esential din care viata a fost creata! Suntem peste 70% apa iar deshidratarea influenteaza negativ organismul. Afla mai multe despre apa aici: http://www.roportal.ro/articole/apa-importanta-si-rolul-ei-in-corpul-omenesc-766.htm

6.Fa sport, fa miscare!
Este esential pentru organism sa se miste! Pentru asta a fost creat!Iar scuza cu "n-am timp" nu cred ca are vreun rost cand vine vorba de propria sanatate.Exercitiul fizic pune sangele in miscare, intareste muschii,ligamentele, tendoanele si densitatea osasa.In acelasi timp iti creeza o stare pozitiva, combate stresul si iti ofera mai multa incredere in tine.

7.Iesi in natura:
Indiferent de anotimp natura poate fi un colt de relaxare,regasire si meditatie.Natura vindeca dar si poate distruge in acelasi timp.Imprieteneste-te cu natura in fiecare anotimp.Personal cel mai mult la natura imi plac orice fel de peisaje in care este prezenta APA.E o chestie stranie care mi se intampla cu apa: fascinatie dar si teama in acelasi timp.Cel mai mult imi place marea noaptea cu luna plina.Am mers la mare cativa ani la rand si am privit marea seara.Un sentiment mai ciudat si fascinant in acelasi timp nu m-a incercat in viata mea in fata unui astfel de "monument al naturii".Prima oara imi era realmente teama sa privesc apa in linia orizontului unde lumina lunii se unduia ametitor si staruitor creand o linie de lumina ce se termina in pasii mei umeziti timid.Dar in acelasi timp marea functiona ca un magnet fascinant prin valurile ei, racoarea si melodicitatea acestei agitatii.Parca imi vorbea pe o limba ce o cunosc foarte bine dar am uitat-o intre timp.Ciudat.De fiecare data cand revin la mare am acelasi sentiment.Imi hranesc sufletul cu sentimentul acela.De aceea imi place marea mai mult ca muntele.Si pentru ca era vorba de APA un sentiment asemanator mi-a starnit si vizitarea cascadei Balea.Dar aici a fost un pic altfel:ca sa ajungem pana la cascada a trebuit sa strabatem prin padure cateva ceasuri,urcand cu greu muntele pentru a ajunge la cascada din varf. Ce sentiment am avut cand am ajuns la cascada?Dupa un drum labirintic,anevoios am simtit cum am cucerit un munte si am primit rasplata cea mai revigoranta sursa de hrana pentru trup si suflet:APA VIE.Am intrat cu picioarele in apa involburata si am simtit o energie instantanee cum imi inunda toata fiinta.M-am balacit ca un copil, am baut apa rece si traiam intens acest sentiment.Atunci am simtit ca apa e prietena mea, ca este vitala , ca este sursa vietii la care m-am intors.Vroiam sa opresc timpul in loc si sa ma bucur de acel sentiment placut.Simteam vuietul vietii prin toate venele. Revin si subliniez ca apa este elementul magnetic care ma fascineaza cand vine vorba de conectare a fiintei mele la natura.

sâmbătă, 2 noiembrie 2013

Lucruri invatate la sala

Dupa un an jumate de sala cu intreruperi am castigat o micuta experienta care pot spune ca mi-a schimbat stilul de viata cat si corpul in bine.Iata cateva insemnari importante in urma contactului cu sala fitnesss a unei persoane sedentare, cu diverse probleme de sanatate si anti-talent catre latura sportiva:

1.Sportul iti ofera o stare de bine fizica dar si psihica.Atunci cand incep mica rutina de incalzire inainte de sala parca ma trezesc dintrun somn de mormant al trupului.Parca sunt achilozata ca o batranica si ma dor toate oasele.Dupa vreo 10minutele incepe sa circule sangele prin tot corpul.Dar aceste minute de inainte sunt critice: parca iti vine sa renunti, te doare tot corpul si parca iti doresti sa te intorci la zona aceea de confort de stat pe canapea si eventual rontait ceva.Si totusi continui chiar daca te doare, sangele circula mai repede, creierul se oxigeneaza , articulatiile se dezmortesc, simti putina caldura si transpiratie si astfel usor usor incepi sa iti intri in ritm.Dupa ce reusesti sa duci la bun sfarsit antrenamentul pe care ti l-ai propus esti cuprins de un sentiment unic: multumirea de sine ca ai reusit sa ridici greutatea propusa, sa faci exercitiul cu propria greutate atat de mult incercat sau sa alergi pe banda un anumit timp cu o anumita viteza etc.Starea excelenta de bine de dupa sport nu se compara cu nimic altceva.E ca si cum ai dat un restart la masinaria extraordinara numita corpul uman.Si partea cea mai frumoasa e ca nu numai fizic te simti bine dar si starea mentala se schimba:devii mai optimist, mai plin de viata , mai increzator in propriile forte si capacitati.

2.Nutritia este importanta pentru rezultate optime.Mi-am dat seama destul de tarziu de treaba asta desi aveam ideea ca antrenamentele fara un plan nutritional inteligent pus la punct nu ar functiona.. Dependenta de zahar, mancatul haotic,regimuri vegetariene si nu numai au slabit organismul la propriu dar si figurat iar pentru o perioada a trebuit sa renunt la sala deoarece slabisem f tare: ajunsesem la 40 kilograme.A fost cel mai greu moment cand chiar nu mai puteam sa fac niciun exercitiu fizic la sala (desi voiam.)

3.Odihna este la fel de importanta.La acest capitol pot afirma ca am fost corigenta cu diploma.Tot timpul am ignorat odihna dar mai ales si somnul extrem de important inainte de ora 24.In zilele in care dormeam de la 22 pot spune ca aveam o energie benefica,mintea mai limpede dar si o forta pozitiva de a duce la bun sfarsit antrenamentul.Am realizat destul de tarziu ca cel mai bun medicament este somnul inainte de ora 24 (neaparat)dar si un mic pui de somn dupa amiaza sau inainte de sala.

4.Motivatia:consider ca este necesar sa ai un scop sau cel putin chiar sa iti faca placere sa intri intro sala de fitness.Daca nu ai un scop la inceput si vrei sa vii de placere, cu timpul, exersand si acumuland experienta incepi sa iti creezi diverse scopuri de atins.Fie ca vrei sa slabesti, sa te ingrasi, sa te tonifiezi ... cu alte cuvinte sa iti sculptezi corpul intrun fel sau altul trebuie sa te autosugestionezi, sa gandesti pozitiv si mai ales sa ai mare rabdare in obtinerea rezultatelor.E bine sa tii un jurnal cu poze si notite pe care sa il actualizezi lunar pentru a vedea diferenta. Personal cel mai dificil mi se pare sa te mentii la nivelul la care ai ajuns.De ex. daca nu exersez o saptamana exercitii de streching nu mai reusesc sa fac sfoara pana jos.

5.Informarea:ca in orice domeniu informatia inseamna control a ceea ce faci.Nu poti sa faci niste exercitii fara sa te informezi mai intai asupra executarii lor corecte.Ideal ar fi sa iti iei la inceput cateva sedinte cu antrenor personal.Acesta ar fi in masura sa iti raspunda si sa te ajute in scopul tau. Insa nimeni nu va face munca in locul tau.Tu esti cel care munceste pentru dobandirea corpului dorit.Iata un lucru pe care il poti face DOAR TU.Oricat a-i plati pe cineva nu poate lucra in locul tau.Exercitiul fizic este "operatia de chirurgie plastica" a saracului.Dupa un timp, cand intri in hora incepi sa joci si sa cauti cat mai multe informatii pentru a le folosi in mod benefic.Cand devine o pasiune iti investesti toata energia si capacitatea in a explora cat mai in detaliu domeniul respecti

6.Partenerul de fitness:daca nu ai un antrenor personal sau cel putin un prieten care sa impartaseasca aceeasi pasiune ca si tine s-ar putea sa te simti putin singur in lupta pentru atingerea scopului de fitness propus.O idee buna ar fi sa cauti pe forumuri dedicate sportului persoane care impartasesc aceeasi pasiune ca si tine. De altfel, la sala de fitness te poti imprieteni cu persoane iubitoare de miscare.Sa iti convingi alti prieteni sau cunostinte sa urmeze aceeasi cale ca si tine poate fi o idee neinspirata deoarece ce iti place tie mult s-ar putea ca prietenului tau cel mai bun sa nu ii placa.Un exemplu bun de urmat si motivatie poti fi chiar tu prin ceea ce faci si rezultatele pe care le ai.Astfel poti incuraja si persoanele de langa tine sa isi schimbe stilul de viata.

7.Fa din sport un stil de viata!Cu totii suntem ocupati cu serviciul, familia, prietenii, treburile casnice,diverse probleme de rezolvat.Daca iti doresti cu adevarat sa ai un corp sanatos, tonifiat trebuie sa iti faci putin timp....sau mai mult timp si pentru sala.Cine nu isi face timp pentru minim 30 minute de miscare zilnica o sa " isi faca timp" mai tarziu pentru diverse afectiuni si boli care puteau fi prevenite printrun regim de viata ce include un program riguros de exercitii fizice.Ia antrenamentul ca pe o doza zilnica de vitamine , ca un medicament preventiv pentru corpul tau.Gandeste-te ca la o investitie pe termen lung. Roadele vor fi culese incetul cu incetul iar rezulatele pozitive iti vor insufla motivatia de a continua in acest sens adaugand obligatoriu pe lista de prioritati zilnice si sportul.Atunci cand ajungi la un scop propus nu renunta ci doreste-ti mai mult de la tine.Fa competitie tu cu tine si lupta ZILNIC sa construiesti o versiune a ta mai buna decat cea de ieri.Daca trece o perioada mai lunga si nu mai faci sport cand revii la sala prima zi incearca sa lucrezi tot corpul si sa te astepti ca performantele tale sa nu mai fie la nivelul la care ai ajuns la cel mai bun antrenament de-al tau.Trebuie sa iti trezesti corpul din adormire, sa il imprietenesti din nou cu miscarea si sa ai rabdare maxima si mai ales sa nu te fortezi si sa ai incredere in propriul corp.

 8.Scrie un jurnal/blog despre pasiunea ta!Scrie un jurnal in care sa detaliezi cum ai inceput aceasta aventura.Eventual fa si cateva poze o data pe luna, masoara-ti dimensiunile , noteaza-ti performantele si verifica acesti parametri o data pe luna.Asta te va ajuta sa vezi cat ai evoluat intrun timp dat.De asemenea ai putea sa ai un jurnal si cu tipul de antrenament pe care ti l-ai propus.

9.Asculta muzica preferata!s-ar putea ca pentru unii sa nu functioneze insa eu atunci cand ascult muzica preferata parca am mai mult chef sa fac exercitii.Ca sa nu zic ca anumite melodii ma stimuleaza enorm sa duc la bun sfarsit chestii de care nu credeam ca sunt capabila.Poate ai si tu cateva melodii care iti dau energia si motivatia de a incepe si mai ales de a duce la bun sfarsit antrenamentul.Pentru mine muzica este un energizant consumat obligatoriu iar niste piese hard sunt menite pentru a ma scoate din starea de moleseala in care ma complac.

10.Fa si alte activitati benefice pentru corpul si mintea ta!Odata ce intri in disciplina sportului incepi sa ai un alt tonus si sa ai o alta atitudine:mai pozitiva,esti mai sigur pe tine,mai energic.Mintea e mai limpede si poti lua decizii mai bune cu privire la viata ta.Sportul te scoate din zona aceea de "confort plictisitor"in care stai "fara niciun rost" si in care te apuci de diverse vicii precum:tigari,alcool,rontaiala . Sportul te poate ajuta cu adevarat sa scapi de aceste vicii!Cel putin eu dupa cateva ore de sport nu mai am nevoie de nimic!